سقف متحرک

آشنایی با سقف متحرک و انواع آن

سقف متحرک

آشنایی با سقف متحرک و انواع آن

  • ۰
  • ۰

معماری

معماری چیست؟ این سوال برای اکثر اوقات اشخاص مدام به‌وجود میاید که به واقع معماری چیست؟ معماری دانش است یا این که هنر؟ حوزه شکافت معماری تا به کجاست؟ رده حرفه معماری در دانش ساختمان کجاست؟ و سوالاتی از این قبیل که ذهن هر شخص چه بسا خویش معماران را گه گاه درگیر می نماید .

 

معماری تحت عنوان یکی از دیرین ترین علم ها , از پیشینه ای کهن شامل است . از وقتی که آدم پا به میدان حیات ارگان , خویش را آغاز نمود و تاکنون پا به پای آدم و بقیه پدیده های بشری فرایند تکاملی خویش را طی کرده و دگرگونی های اکثری را به خویش چشم و به واسطه همین دگرگونی ها در درازمدت تعاریف آن هم تغییر و تحول کرده است . معماری پدیده ای است که طی هزاران سال وجود داشته است و مثال های آن به شکل بناها و ساختمانهای مختلف در عالم پراکنده میباشد .

امروزه کلمه «معماری» در دو معنای متعلق بکار میرود .

1 ) معماری تحت عنوان فرایند جهت دهی اطراف که نام مضمون‌ شمرده شده‌است و به یک عمل آفرینشگر ( خلاقانه ) آدمی دقت داراست و بر پایۀ علمی – تجربی , هنر و فناوری ساخت , پدید میاید . این برداشت بیشتر از طرف معماران صورت می‌گیرد .

 

2 ) معماری تحت عنوان دستاورد سوق دهی اطراف یا این که اثر معماری که نام سرشت شمرده شده‌است و به ساختمانهایی اشاره دارااست که پیش از ساخت آنان این فرآیند پیموده شده‌است . این برداشت بیشتر از طرف باستان شناسان و مورخین معماری بکار می‌رود .

 

در‌این تحقیق به واژه و کلمه معماری به معنای معمارانه اش پرداخته خواهد شد .

 

کلمه و واژه معماری در گویش عربی از ریشه «عمر» به معنای عمران , ده و آبادانی و «معمار» فراوان آباد کننده است . در گویش پارسی برابرهای گوناگونی برای آن آمده است مثل «والادگر» , «رازیگر» , «بانی گر» و «مهراز» . مهراز

 

معماری چه میباشد

در گویش لاتین هم برای معمار کلمه «Architect» که ریشه آن به دو واژه «Archi» به معنای رمز , قیم ورئیس و «tecton» به معنای تولید کننده بر می‌گردد , که کاملاً همتراز با کلمه و واژه مهراز است .

 

اولی تعریف معماری که در دایره المعارف معماری به آن نسبت دادن می شود و تعریف دانشگاهی به حساب آورده می شود , وابسته به «جان راسکین» است که درکتاب خویش معماری را چنین تعریف نموده است : «معماری هنر افراشتن و آرایش کردن سازه بوسیله بشر است . »

 

تعریف دیگری که در فرهنگ وتمدن معماری آمده است مرتبط با «ویترو یوس» معمار پر اسم و رسم رومی است که معماری را چنین تعریف نموده است :

«معماری از نظم , سازواره , پیرایش , تناسبات , هماهنگی , قرینگی , پسندیدگی , وایستگی و اقتصاد ناشی و سود می شود . » ویترویوس معماری را واجد سه خصوصیت زیبایی , استحکام و سودمندی می داند و این سه خصوصیت را سه ضلع مثلث معماری می داند .

 

در دایرة المعارف بریتانیکا , معماری دانش و هنر ساختمان معرفی شده‌است . یعنی ترکیبی از مسایل تکنیکی , فنی با مسایل هنری و ذوق و سلیقه ای و قریحه ای است .

 

«سرکریستوفر رن» معمار بزرگ انگلیسی در تعریف معماری گفته است , معماری نتیجه ها زیبایی , استحکام و ایستادگی و آسایش و آسودگی است .

 

دایره المعارف معماری با نسبت دادن به تعاریف فوق تعریف جامع تحت را ارائه میدهد :

«معماری می بایست دانش و هنری تعریف شود که پباده سازی ساختمان را توام کیفیت خوب زیبایی , هندسی و عاطفی , نیروی معنوی و روضه خوان رضایتمندی اندیشمندانه و پیچیدگی , بنا تندرست و طرح ریزی معمولی و اشکال متعدد خصوصیت های هنری از قبیل استمرار و ماندگاری مواد و مصالح مطبوع , نقاشی کردن خوشایند و دلپذیر و تزئینات وآراستگی و پویایی و تناسبات عالی و مقیاس قابل پذیرش و بخش اعظمی از تداعی های یاد آمیز و لینک با سنت های قبلی به همراه داشته باشد . »

 

 

 

 

 

  • ۹۸/۱۱/۱۴
  • میثم سلیمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی